Raimo K kirjoitti:Minua ottaisi päähän, jos pyörä menisi romuksi eikä vakuutus korvaisi - vaikka ei sen arvo ole ehkä kuin ~3000 €.
Jos hiippakunnan vaihto tulee, niin ei sillä sitten niin väliä...

Niin, nämä ovat arvotuskysymyksiä jotka jokainen ratkaisee omalla tavallaan. Maksamalla vuosittain vakuutusyhtiölle siitä että he korvaavat - jos korvaavat - vahingon, mikäli sellainen tapahtuu, johon on itse syyllinen niin se on aivan hyvä jos tähän on tyytyväinen. Mutta jos tällaista vahinkoa ei koskaan tule tai se tulee kymmenen tai kahdenkymmenen maksetun vuoden jälkeen ja maksu on ollut vaikkapa 400 euroa vuodessa. Kymmenessä vuodessa siis 4000 euroa ja jos pyörän arvo - tai vakuutuskorvaus - on, jos vahinko tapahtuu, vähemmän kuin maksettu summa on tullut maksettua vakuutusta enemmän kuin mikä on vakuutetun kohteen arvo. Mutta näinhän se on että jos haluaa siirtää riskin toisten kannettavaksi siitä joutuu maksamaan.
Omalla kohdallani olen ratkaissut asian niin että kaskovakuutuksen suhteen olen oma vakuuttajani. Vahinkoa johon olisin ollut itse syyllinen ei siis ole tapahtunut 25 vuoteen enkä ole (täys)kaskovakuutusta pyöriini ottanut 15 vuoteen. Mutta, joka vuosi, olen laittanut muutaman satasen syrjään odottamaan sitä itseaiheutettua vahinkoa. Tarkoittaa että minulla on, aivan omalla pankkitililläni, se raha mikä muuten olisi mennyt vakuutusyhtiölle.
Sitä on nykyään sen verran että jos tuhoan pyöräni ja itse olen tapahtumaan syyllinen niin harmittaahan se mutta käyn niillä rahoilla - joita en ole vakuutusyhtiölle antanut - hakemassa jostain toisen pyörän. Omalla kohdallani tilanne on se että olen kirkkaasti voitolla verrattuna siihen että olisin joka vuosi maksanut vakuutusta. Tietenkään kukaan ei voi tulevaa ennustaa mutta minulle tämä riskinotto on kannattanut, toisinkin olisi voinut käydä. Ja jos rahoja ei ole tarvittu siihen mennessä kun lopetan mopoilun käytän ne johonkin mukavaan...
Jos taas käy niin että joku teloo pyöräni ja minut, on tapahtumaan syyllinen niin hän maksaa liikennevakuutuksestaan viulut eikä siitä sen enempää.
Toki jonkilaisen riskiarvion toki olen jo aikaa sitten tehnyt eikä se puoltanut (täys)kaskovakuutuksen pitämistä - pysyypähän edes vähän järki päässä kun tietää että omaan piikkiin ajellaan. Osakasko on asia erikseen ja sekin pääasiassa autopalveluvakuutuksen vuoksi jonka tehtävän Autoliiton plus-jäsenyyskin hoitaa mainiosti eikä se ole sidottu tiettyyn ajoneuvoon vaan on henkilökohtainen.