Mitä öljyä?

Vapaata keskustelua aiheesta kuin aiheesta!

Re: Mitä öljyä?

ViestiKirjoittaja evil » Su Syys 25, 2016 9:01

Deauvillen kone on vanha konstruktio kuten monet muutkin moottoripyörän moottorit. Ne on suunniteltu aikana, jolloin synteettiset öljyt olivat kehityksensä alkuvaiheessa. Deauvillen ohjekirjakin kertoo, että öljyssä ei tarvita mitään lisäaineistusta, vain on viskovaatimus ja API SG vähintään. Delvac on luokassa APi SL. Tämä JASO luokitus on japanilasen luokituslaitoksen standardi. Luokitus tehdään öljyille, joita on tarkoitus käyttää MP:ssä. Varmaan luokitus saadaan joko MA tai MB myös muillekin öljyille, mutta maksanee jonkin verran, siksi niitä ei tehdä, jos öljyn pääasiallinen käyttö on muualla. Moni on käyttänyt Deauvillessä ihan tavallista henkilöauton bensakoneisiin tarkoitettua voiteluöljyä ja on pelannut ihan kuten pitääkin. Mineraaliöljystä nuo vanhan konstruktion koneet tykkäävät, alkaa vaan olla niin, että tarjonta on kaventunut viime vuosina. Oma kokemus oli jopa Hondan omasta GN-öljystä, että vapaata sai ajoittain hakea, kyllä se löytyi, kun aikansa haki. Moottorivauriota tai ylimääräistä kulumista moottoripuolella on turha pelätä Delvaccia käyttäessä, ongelmat vovat ilmentyä kytkinpuolella. Oma kokemus on, että kytkin pelaa loistavasti, vaihteet kytkeytyvät takeltematta, kytkin irroittaa ja täyskiihdytyksissä kytkin pitää.
evil

ViestiKirjoittaja raito » Su Syys 25, 2016 4:16

Ei taida tuota delvaccia saada sopivan pienissä astioissa? Näin kaupunki oloissa ja vielä rivitalossa on hankala alkaa säilytellä isoja astioita. Autoöljyjä kyllä löytyy vielä mineraalipohjalla ..... Ei ne kalliit MP öljyt aina joka pyörän vaihteistossa hyvin toimi. Itse olen kokeillut Wingiin mm. Bell Rayn , Teboilin, Castrolin parhaita öljyjä. Samaa ongelmaa oli vapaan löytämisessä. Bell Ray noista parhaiten pelitti mutta parempikin olisi voinut olla. Nyt siis Mulla Deuvillessä muistaakseni motorex 10-40W mineraali MP öljy. Kaverin 900 XJ ssä toimi tuo Teboilin öljy parhaiten, siis vaihteiden osalta. Eikä kyllä moottorissakaan ongelmia, nyt Kait joku 100tkm ajettu.
raito

ViestiKirjoittaja Cattimies » Su Syys 25, 2016 5:02

Minä käytän vaihteita ylöspäin ja alaspäin pykälä kerrallaan toimii esim.moottorijarrutuksena alaspäin . ole ollut ongelmia vaihteensiirron kanssa eikä tarvitse jarrulla roikkua jokatilanteessa.Cattimies
Cattimies

ViestiKirjoittaja Patukka » Su Syys 25, 2016 5:24

raito kirjoitti:Ei taida tuota delvaccia saada sopivan pienissä astioissa? Näin kaupunki oloissa ja vielä rivitalossa on hankala alkaa säilytellä isoja astioita. Autoöljyjä kyllä löytyy vielä mineraalipohjalla ..... Ei ne kalliit MP öljyt aina joka pyörän vaihteistossa hyvin toimi. Itse olen kokeillut Wingiin mm. Bell Rayn , Teboilin, Castrolin parhaita öljyjä. Samaa ongelmaa oli vapaan löytämisessä. Bell Ray noista parhaiten pelitti mutta parempikin olisi voinut olla. Nyt siis Mulla Deuvillessä muistaakseni motorex 10-40W mineraali MP öljy. Kaverin 900 XJ ssä toimi tuo Teboilin öljy parhaiten, siis vaihteiden osalta. Eikä kyllä moottorissakaan ongelmia, nyt Kait joku 100tkm ajettu.

Tuossa minun Villessäni on öljynä ollut Motulin 5100 15w-50 ester oikeastaan koko ajan kun pyörä on minulla ollut ja ainakin tuossa yksilössä se on toiminut hyvin. Ei ole ollut ongelmia vapaan löytymisessä eikä vaihteiden päällemenossa. Eikä ole pahan kallistakaan, Motonetissä 39,90 neljä litraa. Samaa käytän myös F-Bemarissa ja toimii siinäkin. Boxerissa taas on ihan omat öljynsä....
BMW F650, BMW R1100S Ex: NT650V
Patukka

ViestiKirjoittaja raito » Su Syys 25, 2016 5:35

Cattimies kirjoitti:Minä käytän vaihteita ylöspäin ja alaspäin pykälä kerrallaan toimii esim.moottorijarrutuksena alaspäin . ole ollut ongelmia vaihteensiirron kanssa eikä tarvitse jarrulla roikkua jokatilanteessa.Cattimies

Samoin näin teen. Vapaan löytyminen onkin usein ongelma kun pysäköity ja vaihde on vielä ykkösellä. Siitä sitten vapaata etsimään kakkosen kautta...
raito

ViestiKirjoittaja raito » Su Syys 25, 2016 5:42

Patukka kirjoitti:
raito kirjoitti:Ei taida tuota delvaccia saada sopivan pienissä astioissa? Näin kaupunki oloissa ja vielä rivitalossa on hankala alkaa säilytellä isoja astioita. Autoöljyjä kyllä löytyy vielä mineraalipohjalla ..... Ei ne kalliit MP öljyt aina joka pyörän vaihteistossa hyvin toimi. Itse olen kokeillut Wingiin mm. Bell Rayn , Teboilin, Castrolin parhaita öljyjä. Samaa ongelmaa oli vapaan löytämisessä. Bell Ray noista parhaiten pelitti mutta parempikin olisi voinut olla. Nyt siis Mulla Deuvillessä muistaakseni motorex 10-40W mineraali MP öljy. Kaverin 900 XJ ssä toimi tuo Teboilin öljy parhaiten, siis vaihteiden osalta. Eikä kyllä moottorissakaan ongelmia, nyt Kait joku 100tkm ajettu.

Tuossa minun Villessäni on öljynä ollut Motulin 5100 15w-50 ester oikeastaan koko ajan kun pyörä on minulla ollut ja ainakin tuossa yksilössä se on toiminut hyvin. Ei ole ollut ongelmia vapaan löytymisessä eikä vaihteiden päällemenossa. Eikä ole pahan kallistakaan, Motonetissä 39,90 neljä litraa. Samaa käytän myös F-Bemarissa ja toimii siinäkin. Boxerissa taas on ihan omat öljynsä....

No niin...muisti pettää! Siis Motulin öljyt minullakin joku 4000 sarjan 10W-40....Wingiin kokeilun kerran jotain boxerin öljyä , ei pelittänyt siinä vapaan löytymiseen. Olikohan joku edellämainitsemani, tai sitten ei. Kymmeneen vuoteen ehti mahtua niin monta eri öljyä. Mutta täytyy koittaa keväällä tuota mainitsemaan 5100 .
raito

ViestiKirjoittaja evil » Su Syys 25, 2016 7:14

Kyllä delvacia pienessäkin pytyssä saa, jos haluaa kokeilla https://www.motonet.fi/fi/tuote/591302/ ... -15W-40-4L
Jos tuntuu pelittävän, niin tälläkin hetkellä samaa tavaraa saa K-maataloudesta hintaan 69 eur/20 l
Öljyjen sopivuus eri pyöriiin vaihtelee, ei vaan ne mopo_öljytkään aina pelitä. Aina sitä öljyvalmistajat puhuvat jostain ihmeitä tekevästä lisäaineesta, joka vaikuttaa kytkimen toimintaa. Mistään ei tietoa, minkälainen kemiallinen aine se on. Siitä olen aika vakuuttunut, että esim. Delvac saisi JASO MA luokituksen, jos se ko. luokituslaitoksen analyysiin vietäisiin. Esim kun liikennevaloihin ajaa, niin vapaa löytyy helposti kun kelaa isoilta vaihteilta alaspäin, ei tarvitse edes käydä 1-vaihteella, vaan kakkoselta suoraan vapaa-asentoon. Yhdellä kytkimenpainaluksella voi kelta koko vaihdekaavion läpi vitoselta 1-vaihteelle oli sitten öljy kylmää tai kuumaa. En sitten ymmärrä, onko öljy vahingollista MP:n moottorille, jos se noin hyvin pelaa. :shock:
evil

Edellinen

Paluu Yleistä keskustelua