650 vastaan 700 mallit

Vapaata keskustelua aiheesta kuin aiheesta!

Re: 650 vastaan 700 mallit

ViestiKirjoittaja evil » Pe Kesä 23, 2017 12:34

En minäkään varsinaista rengastyötä ole tehnyt, olen vaan ottanut pyörät irti, vienyt uusien renkaiden kera rengasliikkeeseen ja siellä on pistetty uudet vanteille ja tasapainoitettu. Ei rengastyökään vaikealta näytä, mitä noita youtube-videoita olen katsellut, muutta ehkä vanteen tärvelyn pelossa olen vienyt ammattimiehen hoitoon.
Ei nuo huoltoliikkeetkään aina priimaa tee ja yksinkertainen asia saattaa maksaa aika paljon. Jos rengastyön kokonaisuudessaan liikkeessä teettää ja ostaa sieltä myös renkaat, niin tulee niissä renkaissa maksettua ylimääräistä helposti lähes sata euroa, Kun itse tekee, niin sitä moneen kertaan varmistaa, että joka ruuvi ja mutteri on taatusti oikein kiristetty. Joillekin pyörän "ropaaminen" on yksi osa harrastusta ja harrastukset tunnetusti aina maksavat 8)
evil

ViestiKirjoittaja Sinipiika » Pe Kesä 23, 2017 9:09

Joo, en minäkään kyllä varsinaista rengastyötä ajatellut itse tehdä - joskus nuorena tuli Ladan renkaita väännettyä pois vanteelta ja takaisin, sitten tulin järkiini.
Nyt vielä kun on NT:ssä on nuo aluvanteet, niin antaa "gummisuutarin" tehdä hommansa, tulee tasapainoituskin (toivon mukaan) tehtyä kunnolla.
Mutta mutta, kuten tuossa aiemmin jo todetaankin, niin kyllä minuakin kiinnostaa tuo tekniikan kanssa räplääminen senverta, että ihan puhtaasta mielenkiinosta ajattelin opetella tuon renkaan irtioton. Ilmeisesti joudun sen tekemään vaikeamman kautta kun ei ole tuota nostopöytää, vain (onneksi kuitenkin) sileä autotallin lattia. Katsotaan sitten.
Äsken juuri käytiin frouvan kanssa pienellä juhannusajelulla. Ennen lähtöä tsekkasin vielä epäluuloisena rengaspaineet, eikös takarengas pirulainen ollut melkoisen vajaa paineinen. Tämä siksi, että viikko sitten kun pyörän ostin, niin koeajolle lähtiessäni ihmettelin pyörän tosi outoa ajettavuutta. Hetken liikkeen pihassa luikerreltuani pysäytin ja vasta sitten huomasin katsoa renkaita jotka olivat ihan löysät. Kumma, ettei liike nyt sen vertaa katso - kuinkahan moni on muina miehinä palauttanut pyörän koeajon jälkeen ja kadonnut maisemista ?
No, onneksi eturengas joka on vielä ihan Ok oli pitänyt paineensa, takanakki joka on loppumetereillä oli viikossa menettänyt painetta melkein 1,5bariin!
Sinipiika

ViestiKirjoittaja Cattimies » La Kesä 24, 2017 8:22

Hondan suositus om etu/taka 250/290 Kpa ja n.2,55/2.95 Bar kannattaa pitää n.0,2 bar yli kuitenkin kaksin ajelette.Paineet kannattaa tarkistaa säännöllisesti kylmillärenkailla syö rengasta nopeammin,lisää polttoainekuluja sekä mutruaa.Takarenkaaseen yleensä tulee keskelle olake,yleensä enemmän suoraan ajoa kuin kanttailua.Takanen menee yleensä vaihtoon 14-20 tkm.jälkeen riippuen renkaista/ajotavasta riippuen.Sää tila Savossa viileä mutta aurinkoinen.
Cattimies
Cattimies

ViestiKirjoittaja Patukka » La Kesä 24, 2017 10:26

Sinipiika kirjoitti:Joo, en minäkään kyllä varsinaista rengastyötä ajatellut itse tehdä - joskus nuorena tuli Ladan renkaita väännettyä pois vanteelta ja takaisin, sitten tulin järkiini.
Nyt vielä kun on NT:ssä on nuo aluvanteet, niin antaa "gummisuutarin" tehdä hommansa, tulee tasapainoituskin (toivon mukaan) tehtyä kunnolla.
Mutta mutta, kuten tuossa aiemmin jo todetaankin, niin kyllä minuakin kiinnostaa tuo tekniikan kanssa räplääminen senverta, että ihan puhtaasta mielenkiinosta ajattelin opetella tuon renkaan irtioton. Ilmeisesti joudun sen tekemään vaikeamman kautta kun ei ole tuota nostopöytää, vain (onneksi kuitenkin) sileä autotallin lattia. Katsotaan sitten.

Ei renkaan poisotto vanteelta ja uuden asentaminen mitään rakettitiedettä ole, hyvät työkalut kyllä auttavat asiaa mutta onnistuu aika vaatimattomissakin olosuheissa. Oikeastaan tarvitaan vain jonkinlainen paikka missä puristaa rengas irti vanteesta. Minulla se on autokatoksen pitkittäispallkki, pätkä kakkosnelosta ja rautakanki sekä vanteen alle suojaksi kolme kakkosnelosen pätkää. Kun rengas on puristettu irti voi vanteen suojata vaikkapa vanhasta muovikanisterista leikatuilla palasilla jotka laitetaan rengasraudan ja vanteen väliin. Renkaan voi liukastaa vaikkapa fairylla tai mäntysuovalla jos ei oikeaa vannerasvaa ole.

Itse asetan pyörän tallin lattialle parin kakkosnelosen päälle kun ei rengaspukkia ole tullut hankittua. Rengasrautoja tarvitaan vähintään neljä mieluiten kuusi. Itse käytän noin 20sm pitkiä IHK:n rengasrautoja ettei voimaa tule vahingossakaan käytettyä liikaa. Ne asetetaan tasavälein n. 15 - 20 sm renkaan reunan alle pystyyn ja toiselta puolelta rengas painetaan keskiuraan vaikkapa polvilla. Tämän jälkeen rengasraudat käännetään yksi kerrallaan, toiseta laidasta aloittaen, vaaka-asentoon - pään voi laittaa vaikkapa jarrulevyn alle - ja renkaan sivu on irti vanteelta. Sama toistetaan renkaan toiselle puolelle ja irti on.

Paikalleen laitto onkin helpompaa. Toinen sivu menee vanteelle, rasvattuna, yleensä aina painamalla se paikalleen niin että aloitetaaessa toinen puoli asetetaan keskiuraan. Toinen sivu taas menee parilla rengasraudalla kampeamalla paikoilleen kunhan pitää huolen että jo vanteelle noussut osa on keskiurassa. Normaalisti renkaan irroitukseen vanteelta ja uuden asentamiseen menee korkeintaan 10-15 minuuttia.

Tasapainoitus on helppo juttu, tarvitaan vain tasapainoituspukki, siis tällainen http://www.motonet.fi/fi/tuote/381501/R ... notuspukki. Vastaavalla painottavat rengasliikkeissäkin, ainakin niissä joissa olen käynyt. Bemarin takapyörä on sitten juttu erikseen. Pyörä sovituskartioitten varaan akselille ja sen jälkeen pukin laakereille pyörimään. Koska painavin kohta pyrkii aina alaspäin niin odotellaan että pyörä on asettunut liikkumattomaksi ja sen jälkeen merkataan korkeimmalle jäänyt kohta johon liimataan tasapainoja, ne voi kiinnittää alkuun vaikkapa maalarin teipillä jotta saadaan selville kuinka paljon painoja tarvitaan. Kun pyörä jää paikoileen mihin asentoon se akselilla käännetäänkin on se tasapainossa.

Olen sitä mieltä että itse tasapainoittamalla saa paremman lopputuloksen kuin liikkeessä ihan siitä syystä että kotitallissa on enemmän aikaa tehdä huolellista työtä.
BMW F650, BMW R1100S Ex: NT650V
Patukka

ViestiKirjoittaja valdetze » To Syys 13, 2018 8:26

650 täällä vastaa. Aikaisemmin transalpi kuskina joka päättyi hiss järjestelmän keljuiluun,alppi vaihtui 650 villeen takatalolta salossa pienellä välirahalla ,ei mitään kummempia ongelmia ole tullut vastaan paitsi emäputken laakeri n.70t kohdalla sen uusiminen korjasi ajettavuuden hyväksi ja etupään stefat samalla kertaa ,tankopainot vaihtui kevyemmiksi jolloin värinät tangosta jäi pois lähes kokonaan. Ja noista abs jarruista,suosittelen ehdottomasti pyörää hankkiessa jos ja kun se tosipaikka tulee niin jarrutuksessa pyörä säilyttää suuntansa paremmin ,koemus viime kesältä n.80 vaudista otin mittaa hirven kanssa täysjarrutuksessa takapää alkaa luistaa helposti nykyasfaltin aalloissa ja pyörä voi lähteä alta ,nyt kävi tuuri ,oltiin n. 2m:n toisistaan hirven kanssa ,abseilla olisi väistö onnistunut paremmin .Ja vielä villen ajettavuudesta soralla ei yhtään jää ta:lle jos vielä olisi nappularenkaat voisi olla jopa parempi ,mutta ei tietysti asiaa mihinkään metsäpoluille,että absien takia uudempi seiskasatanen on mielestäni järkevämpi vaihtoehto.
valdetze

ViestiKirjoittaja Timppa71 » Su Loka 28, 2018 7:56

Sinipiika kirjoitti: Kuten näemmä NT:illä on tapana, tämäkin (?) on saksan tuontia, manuska siis germaanin kieltä jota ei tolkun ihminen ymmärrä. Olisi edes britti enkkua mutta ei.
Joku mainitsi voivansa toimittaa moiseen pyörään manuskan. Huoltokortin löysyin sieltä http://www.hondabikes sivulta, ja 650-mallin ohjekirjakin olisi jaossa, vaan ei NT700 mallin..
Jos sellaisen fileksen saisi, niin kiitos ja kumarrus

Saitko koskaan sitä manuaalia vai vieläkö tarvetta?
Oletko liittynyt mukavaan Facebook porukkaamme?

Facebook: HONDA NT 650 / 700 DEAUVILLE FINLAND
Timppa71

ViestiKirjoittaja Vempel-Ville » Su Loka 28, 2018 8:42

Mulla on suomenkileinen ohjekirja koneella. Laita jollain kyydillä sähköpostiosoite, niin lähetän sen sinulle. Se on tosin 2007 malliin, mutta ainakin osa pitää paikkansa.
Vempel-Ville

ViestiKirjoittaja Timppa71 » To Marras 01, 2018 3:53

Vempel-Ville kirjoitti:Mulla on suomenkileinen ohjekirja koneella. Laita jollain kyydillä sähköpostiosoite, niin lähetän sen sinulle. Se on tosin 2007 malliin, mutta ainakin osa pitää paikkansa.

Kiitos Ville, mutta minulta manuska löytyy ihan kansiosta.
Olisin tarjonnut sitä jäsenelle Sinipiika, kun hän sitä kaipaili. :roll:
Timppa71

ViestiKirjoittaja Sinipiika » Su Marras 25, 2018 8:47

Kiitos Timppa71, sain jo Vempel-Villen suomimanuaalin, sopii hyvin kun minunkin pyöräni on vm.2007
Sinipiika

Edellinen

Paluu Yleistä keskustelua