650 vastaan 700 mallit

Vapaata keskustelua aiheesta kuin aiheesta!

650 vastaan 700 mallit

ViestiKirjoittaja Sinipiika » Ti Kesä 13, 2017 5:43

Hei
Myönnän etten vielä olle Deauville kuski, muttaa Honda kuski kuitenkin > 12v kokemuksella, nyt alla Transalp 650

Vaimo ei jostain syystä viihdy TA:n takapaksilla, niinpä viimein viimeviikonloppuna kävimme koeajamassa NT:n 650-mallia. Jopa minulle yllätyksenä se oli oikein kiva peli tienpäällä (mitä TA ei välttämättä ole), ja takapenkin kokemukset olivat sitäkin paremmat - saattaapi olla, että joudun luopumaan sorarännien tutkimisesta TA:lla, ja siirtymään sileämmille baanoille.

Mutta, onko 700-malli niin paljon parempi kuin 650, että siihen kannattaisi enempi panostaa ?

Ja sitten vielä 700 ABS-mallit, lisää tietenkin hieman turvallisuutta, mutta... aiheuttaako tuo (ilmeisesti myös 650 mallissa) yhdistelmäjarru yllätyksiä ?

Mitä muuta pitäisi NT:sä huomioida ?

Vastauksista kiittäen
Viimeksi muokannut Sinipiika päivämäärä Ti Kesä 13, 2017 8:37, muokattu yhteensä 1 kerran
Sinipiika

Re: 650 vastaan 700 mallit

ViestiKirjoittaja Raimo K » Ti Kesä 13, 2017 7:27

Kokemukseni mukaan 700 on vähän parempi muutamassa kohdassa: 1) tuulilasi korkeampi ja säädettävissä ja sopii minulle juuri oikein, ei tule pörrinkäiset visiiriin (650:lle on korkea tuulilasi olemassa, en ole sitä kokeillut, MRA VarioTouring säädettävästä pleksistä ei ollut minulle apua) 2) peilien varret pitemmät, näkee muutakin kuin hihat (mulla oli 650:ssa jatkovarret) 3) 700-malli on ruiskukone, ei bensapumppuongelmaa.
650 on kaasaripeli ja siksi (ilmeisesti) pehmeämpi kaasuun vastaaminen (ei niin nykivä). Työn laatu 650-mallissa parempi (?), mulla seiskasatasessa ei pysy moottorissa maali.
Seiskasatasessa on 10 hv enemmän, mutta ei sitä missään huomaa - 0-100 km/h aika 0,5 sek parempi. ABSin suhteen ei kommenttia - sitä ei meikäläisen ajotyylillä (varovainen) huomaa mitenkään.
650:n mittariin ajoin 97 401 km ja oli kaksi ongelmaa: etupään stefat ja bensapumppu. Saksasta tuodun (Erkka Korpiaho) 700:n mittarissa nyt 72 270 km, yksi ongelma: etupään stefat. Ja tuo maalijuttu, mutta lienee vain kosmeettinen?

Luotettavia pelejä siis - ja 650 jokseenkin yhtä hyvä - joku muu lisätköön omia kokemuksiaan, minun kokemukset hyvät! :P
Raimo K

To live is to ride, to ride is to live!
Raimo K

ViestiKirjoittaja Vempel-Ville » Ti Kesä 13, 2017 8:25

En minä ole mitään maaliongelmaa huomannut NT 700 V 2007. Ajettu nyt melkein 80 tuhatta. Etupään stefat laitatin viime kesänä tai edellis vuoden syksyllä. Normaalia. Nyt menossa ohjauksen laakeri. Vaihdatan syksyn huollossa. Normaalia sekin. Olen kokeeksi ajanut myös pikkupätkän kuusviiskymppisellä. Ihan jees ajaa. Onko se sun entinen rouskoppis Africa Twin?? OLen muutaman kymmenen kilometriä ajanut silläkin ja hyvä se oli sekin. Voi se satula olla emännän perän alla vähän kapea. Olen minäkin ajanut emännän kanssa muutaman tuhat kilometriä. Ei ole nyt muutamaan vuoteen lähtenyt kyytiin, kun kaaduin ja loukkasin itseni ja olin viikon sairaalassa. Nimimerkki Avari on Irenensä kanssa ajellut kuusjapuolsatasella pitkin Baltian maitakin ja kai ihan hyvin on mennyt. Sain Raimo Koolta ohjaustangon korotuspalat. Yhden laitoin ja nyt on mielestäni hyvä. Ja myös on Kaoko- vakionopeudensäädin. No sitä se ei ole, korkeintaan tasakaasusäädin, Ja ihan oikeasti kaasukahvan kitkalukko. Toiminta sama kun lentokoneen kaasussa. Kai laiton. On sekin ihan jees. Voi välillä lepuuttaa oikeaa kättä. Ja mulla on myös etuikkunassa ilman ohjain siellä yläreunassa. Hyvä sekin. Osta vaan seitensatanen, jos saat hyvän kaupan. Siinä voi sivulaukun lukot vituilla, jos sattuu.
Lue palstalta. On kirjoitettu.
Viimeksi muokannut Vempel-Ville päivämäärä Ti Kesä 13, 2017 8:49, muokattu yhteensä 1 kerran
Vempel-Ville

ViestiKirjoittaja Vempel-Ville » Ti Kesä 13, 2017 8:47

Mulla ei ole ABS jarruja. Takajarru on integroitu polkimen kauttaa etujarruun. Ei mielestäni haittaa, jos ei isompaa hyötyäkään. Käyttää etujarrun toista sylinteriä. Mutta kyllä sen käytössä huomaa.
Vempel-Ville

ViestiKirjoittaja evil » Ti Kesä 13, 2017 9:31

Kyllä ehkä nyt kannattaa jo ostaa 700:n, tehoa enemmän, mutta ruuttakoneena taitaa viedä vähemmän menovettä. Minulla on ABS-jarrut. Olen ajanut 35 tkm, kertaakaan ei ole systeemi aktivoitunut, taidan olla ennakoiva kuski. Siis ei ABS ole mikään välttämätön varuste, vakuutusmaksussa on kai hyötyä, turvallisuusvaruste. Jos panikkijarrutus tulee, niin pyörä pysyy pystyssä paremmin. Varmaan ainakin kaksi päällä tehoeron huomaa 650:n verrattuna. Istuinkorkeus on 700:ssa kymmenen milliä alempi, persjalkaisella sillä saattaa olla merkitystä. Kummatkin mallit hyviä menopelejä, suhteellisen vähän ajettuja löytyy. Transalpissa on sama peruskone, joten ajamalla sitä ei hevin rikki saa.
evil

ViestiKirjoittaja Raimo K » Ti Kesä 13, 2017 10:36

Vempel-Ville kirjoitti:<snip>
Sain Raimo Koolta ohjaustangon korotuspalat. Yhden laitoin ja nyt on mielestäni hyvä. Ja myös on Kaoko- vakionopeudensäädin. No sitä se ei ole, korkeintaan tasakaasusäädin, Ja ihan oikeasti kaasukahvan kitkalukko. Toiminta sama kun lentokoneen kaasussa. Kai laiton. On sekin ihan jees.
<snip>

Joo, se jäi mainitsematta, että seiskasatasessa on vähän korkeampi tanko, korotuspaloja ei tarvitse, 650-mopossa oli. Tämä on tietysti yksilöllistä.
Kaoko on hyvä pitkää päivää ajaessa.

Bensankulutus oli 650:ssä keskimäärin 4,6 l/100 km, seiskasatasessa sitkeästi vaan vähän korkeampi 5,0 l/100 km.
Välitykset ovat vähän erilaiset, ajotyyli on periaatteessa sama. Ryhmässä ajaen viime Viron reissulla tuli kyllä 4,5 l/100 km kulutuksia.
Raimo K

Raimo K

ViestiKirjoittaja evil » Ke Kesä 14, 2017 9:29

Minä en bensankulutuksen pitkää seurantaa harrasta, mutta nollaan aina B-tripin tankatessani. Yksittäsistä tankkauksissa kulutus on aika lähellä 4 l/100 km, ajo yleensä aika tavallista mutkatietä, siis harvoin nopeus yli 100 km/h. Onko sitten yksilöeroja pyörissä? Vitosvaihteen välitys on suurempi malleissa 2010-. , ero luokkaa 3,5%. Joskus olen tripin mukaan ajanut tankkausvälillä noin 450 km, mittari näytti nollaa ja peloitti, milloin moottori viimeisen kerran yskäisee. Deauvillen ominasuus on, että bensamittari alkaa laskea lähes silmissä, kun mennään sinne mittarin punaiselle alueelle.
evil

ViestiKirjoittaja Raimo K » Ke Kesä 14, 2017 9:44

Kyllä minunkin pitäisi tankillisella 387 km päästä - laskennallisesti - en ole kokeillut, 350,4 km näyttäisi olevan pisin tankkausväli.
Kuusjapuolsatasella 363,1 km :shock:
Raimo K

Raimo K

ViestiKirjoittaja Vempel-Ville » Ke Kesä 14, 2017 11:21

700 sen tankki on 19,7 litraa. Olen ajanut 408 kilometriä ja vielä meni ajamalla tankille. Lopuilleen 400 useastikin. Kysyy vaan hermoja, kun muutamaan kymmeneen kilometriin mittari ei näytä mitään. Nyt tämän kesän ensimmäinen laskettu tulos oli 4,3 l/100. Viittä litraa ei minun pyörällä saa palamaan. Saa, mutta sitten ajokortti on uhanalainen laji. Pitää olla nopeus koko ajan reilusti toisella sadalla. Jos ostaa 700sen ja mukana ei seuraa ohjekirjaa, mulla on koneella, lähetän sähköpostilla. Vanhan mallisen 700 ja uuden mallisen tuntee takavaloista. Vanhassa oranssit vilkunlasit ja kirkkaat polttimot. Uudessa kirkkaat vilkunlasit ja oranssit polttimot. Ja etuikkuna ilman työkaluja säädettävä. Aika vähän merkitystä. En aikoinaan halunnut ABS-jarruja. Olisi kai ihan hyvät. Ennenvanhaan, kun jarrut toimi vaijerilla, säädin etujarrun niin, ettei se mennyt lukkoon, mutta pysäytti silti pyörän hyvin. Tämä kuuskymmentäluvvulla.
Vempel-Ville

ViestiKirjoittaja evil » Ke Kesä 14, 2017 11:47

Vuonna 2010 700:lla ajettiin kuukauden aikana 30 rautaperseajoa. Siinäkin kulutus eri kuskien välillä oli suuri. Muistaakseni yksi ajoi tuon 1000 mailia keskikulutuksella 3.8, keskiarvo oli varmaankin 4.6-4.7 ja jotkut sitten pääsivät vitosella alavalla kulutuksella. Deuvillellä ajettiin kuukauden aikana 50 tkm, taisi ainoa mainittava vika olla vaihdepolkimen irtoaminen.
evil

ViestiKirjoittaja ookke66 » Ke Kesä 14, 2017 3:50

650:n eka testireissu...eli perämerirundi. Kemi-vaasa-umeå-kemi.
Yks tankillinen loppu 337 km toinen 250 (mentiin aika haipakkaa) yks päällä reissukamat mukana.
ookke66

ViestiKirjoittaja Sinipiika » Ke Kesä 14, 2017 9:24

Kiitos kommenteista.

Mitäpä olette mieltä, mikä vaikuttaa >10v ikäisessä pyörässä eniten hintaan: ikä, kunto vaiko kilometrit
Tuota valikoimaa kun katsoo, niin kilometrit / ikä heittää ihan kuperkeikkaa, pyynnit ovat ihan laidasta laitaan

Miten itse valitsisitte?

Ilmeisesti DV:llä pyhältää helposti 100tkm jos vain öljyt jaksaa pitää kunnossa.
Ja tuossa tekniikkapuolella näyttää olevan tarinaa etupumppujen stefoista + ohjauslaakerin väsymisestä - no, joka vekottimessa on omat oikkunsa: toiset vain ovat enempi puolivalmisteita kun myydään loppukäyttäjälle..

Joku muuten kommentoi, että polttoainepumppuvika on 650 mallin ongelma, 700/ruiskumallissa sitä ei ole ? Kait nyt ruiskuvekottimessa PA-pumppu pitää olla - vai onko vika eliminoitu l. Honda vaihtanut luotettavamman pumpun
Sinipiika

ViestiKirjoittaja Raimo K » Ke Kesä 14, 2017 10:40

Sinipiika kirjoitti:<snip>
Ilmeisesti DV:llä pyhältää helposti 100tkm jos vain öljyt jaksaa pitää kunnossa.

Jo vain... Englannin foorumilla oli pitkään ennätys 214.000 km, mutta sitten ilmaantui kaveri, joka oli ollut moottoripyörälähettinä Lontoon alueella ja ajanut Deauvillellä yli 400.000 km. Sitä ei noin vain uskottu, mutta sitten heppu esitti ajomäärät vuosittain ym. eli oli uskottava, että uusi ennätys oli syntynyt.

Bensapumppuongelmasta totean vain, että Bike Worldista kerrottiin minulle, että ko. bensapumppu on useassa Hondassa ja ongelma tiedetään. Ruiskukoneen suhteen ko. ongelmaa ei ole raportoitu eli systeemi on toisenlainen.
Raimo K

Raimo K

ViestiKirjoittaja Sinipiika » Pe Kesä 16, 2017 9:41

Niin siinä sitten kävi, että Loimaalta jouduin NT700 pyörän kotiin hakemaan. Hieman haikealla mielellä hyvästelin 8v hyvin palvelleen TA:n - toivottavasti se pääsee hyvään kotiin ja mieluisiin seikkailuihin ;)

Kuten näemmä NT:illä on tapana, tämäkin (?) on saksan tuontia, manuska siis germaanin kieltä jota ei tolkun ihminen ymmärrä. Olisi edes britti enkkua mutta ei.

Joku mainitsi voivansa toimittaa moiseen pyörään manuskan. Huoltokortin löysyin sieltä www.hondabikes sivulta, ja 650-mallin ohjekirjakin olisi jaossa, vaan ei NT700 mallin..

Jos sellaisen fileksen saisi, niin kiitos ja kumarrus
Sinipiika

ViestiKirjoittaja Patukka » Pe Kesä 16, 2017 9:56

Sinipiika kirjoitti:Niin siinä sitten kävi, että Loimaalta jouduin NT700 pyörän kotiin hakemaan. Hieman haikealla mielellä hyvästelin 8v hyvin palvelleen TA:n - toivottavasti se pääsee hyvään kotiin ja mieluisiin seikkailuihin ;)

Kuten näemmä NT:illä on tapana, tämäkin (?) on saksan tuontia, manuska siis germaanin kieltä jota ei tolkun ihminen ymmärrä. Olisi edes britti enkkua mutta ei.

Joku mainitsi voivansa toimittaa moiseen pyörään manuskan. Huoltokortin löysyin sieltä http://www.hondabikes sivulta, ja 650-mallin ohjekirjakin olisi jaossa, vaan ei NT700 mallin..

Jos sellaisen fileksen saisi, niin kiitos ja kumarrus

Täältä löytyy vm.2010 omistajan käsikirja englanniksi, http://owners.honda.com/assets/OWNERLIN ... 700V_A.pdf. Kun vuosimallia ei mainittu niin tässä saattaa olla kerrottu ominaisuuksista joita ei vanhemmissa välttämättä ole mutta perusasiat ovat kuitenkin samat.
BMW F650, BMW R1100S Ex: NT650V
Patukka

Seuraava

Paluu Yleistä keskustelua