Vakuutusmaksuista

Vapaata keskustelua aiheesta kuin aiheesta!

Re: Vakuutusmaksuista

ViestiKirjoittaja Raimo K » To Huhti 28, 2016 8:43

Vakuutuksen voi aina irtisanoa - myös kesken vuoden - ja ottaa uuden, kun lähtee ajelemaan. Ja vakuutuksenhan saa vaikka päiväksi.
Raimo K

To live is to ride, to ride is to live!
Raimo K

ViestiKirjoittaja Patukka » To Huhti 28, 2016 9:56

Raimo K kirjoitti:Vakuutuksen voi aina irtisanoa - myös kesken vuoden - ja ottaa uuden, kun lähtee ajelemaan. Ja vakuutuksenhan saa vaikka päiväksi.

Kyllä jos vakuutus on vapaaehtoinen, esim. kaskovakuutus. Mitä liikennevakuutukseen tulee se on pakollinen kaikille rekisteröidyille moottoriajoneuvoille olivatpa ne liikennekäytössä vai eivät. Liikennekäytöstäkin poistetulla ajoneuvolla pitää olla liikennevakuutus oli se sitten aktiivisena tai ei. Liikennevakuutuksen irtisanominen ilman että samalla ottaa uuden vakuutuksen toisesta yhtiöstä onnistuu, edelleenkin, vain palauttamalla rekisteritunnuksen katsastustoimipaikaan.
BMW F650, BMW R1100S Ex: NT650V
Patukka

ViestiKirjoittaja Cattimies » Pe Huhti 29, 2016 5:51

Vakuutukseni on LähiTapiolassa ja minulla kausivakuutus ajoaika 1.4-30.10 itse käytän pyörää 1.5-30.9 vuosittain.Saan palautusta 2kk.vakuutumaksuista n.100€.vakuutuksen hinnaksi jää liikenne*täyskasko n.440€.Jos senttinkin palautusta sen yli niin OK.Cattimies.
Viimeksi muokannut Cattimies päivämäärä Pe Huhti 29, 2016 12:36, muokattu yhteensä 2 kertaa
Cattimies

ViestiKirjoittaja Patukka » Pe Huhti 29, 2016 8:18

Cattimies kirjoitti:Vakuutukseni on LähiTapiolassa ja minulla kausivakuutus ajoaika 1.4-30.10 itse käytän pyörää 1.5-30.9 vuosittain.Saan palautusta 2kk.vakuutumaksuista n.100€.vakuutuksen hinnaksi jää liikenne*täyskasko n.440€.Jos sentinkin sen yli niin OK.Cattimies.

Päivitystä tuonne aiemmin kirjoittamaani, If:in vakuutushinnoittelu on ainakin minun kohdallani mennyt positiiviseen suuntaan.

Minulla Deauvillen vastaava vakuutus IF:ssä ympärivuotisena maksaa 322,47€. Josta liikennevakuutuksen osuus 199,92 ja täyskaskon 122,55. Ja bonuksethan ovat 40/70. Tosin kaskoa en välitä tuollaisessa parin tonnin pyörässä pitää, korkeintaan pitemmille reissuille kasko voimaan lähinnä hinausvakuutuksen vuoksi jolloin kustannus on noin 10€/kk. Perusteena tähän 24 vahingotonta vuotta erilasisilla moottoriajoneuvoilla. Joten vuotuinen vakuutusmaksukulu on tällä hetkellä 199,92€. Normaalistihan ajokauteni on noin 9kk tai enemmän. Omalla kohdallani en näe viisautta seisonta-ajallisissa vakuutuksissa mutta toki ovat hyvä ratkaisu sellaiselle joka ajelee vain pari- , kolme kuukautta vuodessa.

Bemariin vastaava vakuutus, liikenne + kasko on samassa yhtiössä 335,71€ ja liikennevakuutuksen osuus 209,52€. Ja tämäkin ympärivuotisena.

Eli kahden pyörän ympärivuotiset liikennevakuutukset yhteensä noin 409€.
Patukka

ViestiKirjoittaja Raimo K » Pe Huhti 29, 2016 9:40

Patukka kirjoitti:
Raimo K kirjoitti:Vakuutuksen voi aina irtisanoa - myös kesken vuoden - ja ottaa uuden, kun lähtee ajelemaan. Ja vakuutuksenhan saa vaikka päiväksi.

Kyllä jos vakuutus on vapaaehtoinen, esim. kaskovakuutus. Mitä liikennevakuutukseen tulee se on pakollinen kaikille rekisteröidyille moottoriajoneuvoille olivatpa ne liikennekäytössä vai eivät. Liikennekäytöstäkin poistetulla ajoneuvolla pitää olla liikennevakuutus oli se sitten aktiivisena tai ei. Liikennevakuutuksen irtisanominen ilman että samalla ottaa uuden vakuutuksen toisesta yhtiöstä onnistuu, edelleenkin, vain palauttamalla rekisteritunnuksen katsastustoimipaikaan.

Rekisterikilpeä ei tarvitse TILAPÄISEN liikennekäytöstä poistamisen vuoksi palauttaa mihinkään.
Ajokausivakuutuksesta ei tosin tuolloin käytännössä saa juuri mitään etua ja eri yhtiöissä on eri käytännöt, mutta yleisesti lyhin hyvitettävä aika on 1 vuorokausi, Folksam ei hyvitä mitään. Tästä on pitkä juttu Moto Ykkösen numerossa 2/2016 ja siitä kyllä saa sen käsityksen, että kun ajoneuvo ei ole liikennekäytössä, mikään vakuutus ei ole pakollinen.

Vakuutuksen voi irtisanoa ja ottaa uuden netissä. Lehtijuttu on osin sekava, mutta sen mukaan esim. kesällä tehtävän 2 viikon ulkomaanmatkan ajalta hyvitys voi olla 50-70 euroa.
Raimo K

Raimo K

ViestiKirjoittaja Patukka » Pe Huhti 29, 2016 2:03

Raimo K kirjoitti:
Patukka kirjoitti:

Tästä on pitkä juttu Moto Ykkösen numerossa 2/2016 ja siitä kyllä saa sen käsityksen, että kun ajoneuvo ei ole liikennekäytössä, mikään vakuutus ei ole pakollinen.

Vakuutuksen voi irtisanoa ja ottaa uuden netissä. Lehtijuttu on osin sekava, mutta sen mukaan esim. kesällä tehtävän 2 viikon ulkomaanmatkan ajalta hyvitys voi olla 50-70 euroa.

Toimittajan käsitys on yksiselitteisen väärä. Rekisteröidyllä moottoriajoneuvolla tulee aina olla voimassaoleva liikennevakuutus. Riippumatta siitä onko ajoneuvo liikennekäytössä ( vakuutus aktiivisena ) vai liikennekäytöstä poistettuna ( vakuutus ei aktiivisena ). Silloin kun vakuutus ei ole aktiivisena, ajoneuvo on liikennkäytöstä poistettuna, on mahdollista, vakuutusehtojen mukaan, saada vakuutusmaksupalautusta. Rekisteröity moottoriajoneuvo tulee olla aina liikennevakuutettu, sellainen tilanne, rekisterin pitäjän kannalta, on mahdoton että ajoneuvo on ajoneuvorekisterissä liikennevakuuttamattomana. Siksi liikennevakuutuksen täydellinen lopettaminen vaatii aina rekisterikilven palautuksen jolloin ajoneuvo poistuu ajoneuvorekisteristä.
Patukka

ViestiKirjoittaja Raimo K » Pe Huhti 29, 2016 3:36

Ei se ole toimittaja... ko. Tapio 'Westy' Vesterinen on toiminut vakuutusalalla - artikkeli on sekava, ei tehdä eroa kaskon ja liikennevakuutuksen välille.

Kävin OP Vakuutuksen toimistossa hakemassa Vihreän Kortin (sunnuntaina lähden vappuajelulle) ja kyselin vähän tästäkin asiasta.
Liikennevakuutusta ei tosiaan niin vain lopeteteta, mutta ei-liikennekäytössä olevan vakutusmaksu on 14 €/vuosi - eipä ole suurta tarvetta sitä lopettaakaan.
Raimo K

Raimo K

ViestiKirjoittaja evil » Pe Huhti 29, 2016 3:43

Minä ihan mielenkiinnosta menin Ifin sivulle ja katsoin tarjouksen vuoden 2011 malliseen Villeeni. Tarjous oli liikenne+täyskasko ympäri vuoden voimassa omavastuut 200 euroa(ilkivalta, hirvi etc.) 478,81 eur. Nyt maksan lähitapiolalle samantasoisesta 453,45 eur. Kun tuosta vielä saa S-bonusta 3,5%, niin maksettu hinta on 437,58 eur. Ehkä sitten pitää lähteä toimistolle tinkaamaan, nettitarjous ei ainakaan ole houkutteleva.
evil

ViestiKirjoittaja Cattimies » Pe Huhti 29, 2016 6:11

Ihmettelin myös Patukan vakuutuksen hintaa minulla bonukset tapissa 70% molemmissa vakuutuksissa.Viime keväänä kysyin if ja op-pohjolasta vakuutusta hinta 540€,LähiTapiola oli 100€ edullisempi 2 kk:n seisonnasta johtuen.Cattimies
Cattimies

ViestiKirjoittaja Patukka » Pe Huhti 29, 2016 6:24

Cattimies kirjoitti:Ihmettelin myös Patukan vakuutuksen hintaa minulla bonukset tapissa 70% molemmissa vakuutuksissa.Viime keväänä kysyin if ja op-pohjolasta vakuutusta hinta 540€,LähiTapiola oli 100€ edullisempi 2 kk:n seisonnasta johtuen.Cattimies

Asuinpaikkakunnalla ja vakuutuksenottajan iällä on jonkinlainen, ilmeisesti aika suuri, vaikutus vakuutusmaksuun. Itse asun pienellä maalaispaikkakunnalla pitäjässä jota ei ole liitetty mihinkään kaupunkiin ja olen jo eläke-ikäinen. Pitäjä kuuluu liikennevakuutuksen maksuluokkaan 7 eli kaikkein halvimpaan. Lähimmässä kaupungissa, raja noin 4km:n päässä, sama vakuutus olisi noin 200 €/v kalliimpi......
Patukka

ViestiKirjoittaja Cattimies » Pe Huhti 29, 2016 7:11

Näinhän se menee pyörän paino/tehosuhde ja aiemmin myös sukupuoli minullakin alennuksia on enemmän LähiTapiolasta sekä S bonukset yms.Näillä jatketaan.Cattimies
Cattimies

ViestiKirjoittaja Patukka » Pe Touko 20, 2016 9:43

Patukka kirjoitti:
Cattimies kirjoitti:Ihmettelin myös Patukan vakuutuksen hintaa minulla bonukset tapissa 70% molemmissa vakuutuksissa.Viime keväänä kysyin if ja op-pohjolasta vakuutusta hinta 540€,LähiTapiola oli 100€ edullisempi 2 kk:n seisonnasta johtuen.Cattimies

Asuinpaikkakunnalla ja vakuutuksenottajan iällä on jonkinlainen, ilmeisesti aika suuri, vaikutus vakuutusmaksuun. Itse asun pienellä maalaispaikkakunnalla pitäjässä jota ei ole liitetty mihinkään kaupunkiin ja olen jo eläke-ikäinen. Pitäjä kuuluu liikennevakuutuksen maksuluokkaan 7 eli kaikkein halvimpaan. Lähimmässä kaupungissa, raja noin 4km:n päässä, sama vakuutus olisi noin 200 €/v kalliimpi......

Joo, tässä tuli vielä vakuutsmaksuihin pieniä muutoksia. Soittelin IF:iin aivan muiden vakuutusten tiimoilta ja samalla hiukan ihmettelin että Villeeni myydään vakuutusta tällä hetkellä halvemmalla kuin itse maksan. No, rouvashenkilö totesi että korjataan vakuutusmaksut ajan tasalle. Eli Villen vakuutus 189,64 /v, 40% bonuksia ja Bemari 198,74 /v, 40% bonuksia, kyse siis pelkistä liikennevakuutuksista. Nämä ympärivuotisina joten ei paljon kannata seisonta-ajallisia miettiä.
Patukka

ViestiKirjoittaja Cattimies » Ma Touko 23, 2016 6:40

Kausivakuutukseni LähiTapiolassa ajalla 1.4-30.10.2016 hinta on 560e.ajokauteni on 1.5-30.9.2016 saan maksuhyvitystä 2 kk:ta n.100e.nettomaksu vakuutuksista on noin 460e/vuosi bonukset 70% molemmissa vakuutuksissa.Hinta muodostuu liikennevakuutus 193,39e.kasko 366,97e.sisältäen lunasturvan korotuksen 30%:lla sen osuus kaskosta 107e.Teuvo rekisteröity 2013 joten kannattaa maksaa vielä jokunen vuosi korotus osaa,vakuutusta ei myydä enää.Sokerina pohjalla vielä S-Bonuksen palautukset.

Cattimies :roll:
Cattimies

ViestiKirjoittaja Vempel-Ville » Ti Touko 24, 2016 11:33

No niin. Tänään tuli liikennevakuusmaksusta lasku. Koko summa 789,78 ilman bonuksia vuodessa. Sitten on erilaisa alennuksia ja yksi ylennys jonkun vakuutusmaksun yliajan korko 9 senttiä. Loppusumma 306,11 €a bonukset 60 %:a. Multa meni bonuksia, kun kämmäsin joku vuosi sitten, mutta on näköjään palautuneet. Ja yhtiöhän on Lähitapiola. Soitin sinne ja luin ääneen Patukan viestin palstalta. Virkailija vain levitteli käsiään. Mulla on kaskokin, mutta sen maksuja en muista, enkä nyt viitsi kuitteja tutkimaan. Maksu on kahdessa erässä ja nyt on maksettava 183,19€ ja toinen erä joulukuussa 94,89 €a.
Vempel-Ville

ViestiKirjoittaja Vempel-Ville » Ti Touko 24, 2016 1:38

Vielä pieni lisäys. Kysyin vakuutusvirkailijata tuota iän vaikutusta vakuutusmaksuun. Minä olen 68 v. ja vaikutus on +2%:a. Olenkos minä vanhin? Ei kuulemma ole jonoksi asti tämän ikäisiä motoristeja enään.
Vempel-Ville

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä keskustelua