Oma pyörähistoria

Vapaata keskustelua aiheesta kuin aiheesta!

Re: Oma pyörähistoria

ViestiKirjoittaja mara50 » Ma Tammi 18, 2016 2:58

Jatketaas taas. Päästiin siis 2000-luvulle ja Intruderiin. Se oli mukava pyörä, letkeä ajella ja jalat ylti hyvin maahan. Siinä oli ne vaihteen ja jalkajarrun siirtosarjat eteen, kuten niissä kai melkein kaikissa on, eihän siihen selkään muuten itseään saisikaan viikattua... :) Vähitellen aloin kuitenkin kyllästyä jalat edellä ajeluun ja Intikka meni Erkan kautta myyntiin. Kelpasi sieltä sitten eräälle entiselle työkaverilleni. Eleltiin noin vuotta 2010. Uutta pyörää kokeilin monenlaista. Ural Solocustom ja Honda SLR 650 jäivät aika lyhytaikaisiksi tuttavuuksiksi. Urali liian möhkö ja venäläinen. SLR kiva yleispyörä, kiertelin kaikki paikkakunnan soratiet ja huomasin, että nää tuli jo kierrettyä mopolla 60-luvulla, kauemmas ei viittiny SLR:llä lähteä. Näihin aikoihin katselin eka kertaa Deauvilleä, sopivaa ei löytynyt ja kavereiden mielestä se oli tylsä, hajuton ja mauton yms yms...
Kattelin Bemareita nettimotosta, silmään sattui Hesasta yksityisellä myynnissä oleva R1150 GSA. Kaikkien möhköpyörien äiti. Soittelua ja kattomaan. Se oli rakkautta ja menoa heti ensi silmäyksellä. Totesin kyllä heti, että tää on mulle töpöjalkaiselle liian korkee, mutta salamarakkaus voitti järjen. Ajattelin että hommaan sen matalamman satulan. Kaupat tuli ja säilytys kevätlumien kaikkoamiseen asti. Haku ajoittui maaliskuuhun (taas, vrt Savage!) ja lämpötilakin oli sama +2 astetta. Moneen kertaan sain sittemmin todeta, että tää oli mun kaikkien aikojen paras pyörä. Olisi vaan pitänyt hommata 10 vuotta aikaisemmin... Kiva ajaa pitempääkin matkaa (eipä niitä kauheen pitkiä tosin tullut). Matalamman satulan hommasin, kohensi tilannetta edelleen. Muttamutta... Varsinkin täyteen tankattuna Bemu on raskas ja aika yläpainoinen. Jalkani eivät tässä iässä enää kasvaneet... Turvallisuussyistä en katsonut aiheelliseksi ottaa vaimoa tarakalle enää, tosin hänellä ei kauheesti ole koskaan ollutkaan haluja mopoiluun. Koska yksin ei oo kauheen kivaa, katselin ympärilleni koko ajan (pyöriä siis... 8) ) Sattuipa löytymään Tampereen puolesta, nettimotosta taas, CanAm Spyder. Vähän ajettu ja kohtuuhintainen. Katsomaan ja taas tuli kaupat, kylmillä tyypeillä kuten lähes aina. Ja haku taas maaliskuussa, eikä taaskaan kovin lämmin ilma. On kyllä erilainen ajettava kuin 2-pyöräinen! Ensimmäinen tunne oli pelko, ja ajatus siitä että vikaan meni... Mutta kyllä siihen tottuu, pitää vaan muistaa että ajotuntuma muistuttaa enemmän moottorikelkkaa kuin moottoripyörää. Vaimon kanssa muutamia retkiä tehty, kelpaa molemmille. Mutta olin siis kahden pyörän loukussa, 2-3 vuotta. Ja molemmat vielä matkapyöriä luonteeltaan, ei oikein järkeä. Pitkällisen pohdinnan ja haikeilun jälkeen Bemu meni Erkalle myyntiin viime joulukuun alussa, runsaan kuukauden jälkeen se sai uuden omistajan Lapin läänistä, nyt meni ihan oikealle omistajalle! Kaveri harrastaa mopoilua kesät talvet (talvikäytössä toinen pyörä) ja ikää on sopivasti. Hänen kanssaan Bemu toivottavasti pääsee museoikään. - jatkuu
mara50

ViestiKirjoittaja mara50 » Ma Tammi 18, 2016 3:24

Lähestymme nykyhetkeä ja tapahtumia, jotka kaikki tietysti ovat jo arvanneet ;) Viime syksynä vein siis Bemun Erkalle huoltoon ja talvisäilöön. Ja olipa siellä taas Deauville! Malliltaan 2006, 700V ABS, ajettu n. 40 000 km, siisti ku sika pienenä ja takuutakin 6kk/3000km. Ajatus oli kytenyt jo jonkin aikaa ja liekki syttyi. Taas... :roll:
Mietin asiaa kuitenkin vielä. Päätös eteni ja Bemu myyntiin joka sitten sujuikin aika nopeasti, kuten edellisestä postauksesta näkyy. Ilmoitin Erkalle, että nyt sitten taas tulee kaupat, Pöövillestä. Maksusta huolehti rakastettava Bemu, ja rahaakin jää hiukan.
Miksi näin? Olen vihdoin tullut siihen ikään ja elämänkokemuksen tilanteeseen, että uskallan tehdä omat päätökseni ihan itse. Ilmeisesti kikkelin pituus ja käyttöaste ovat siinä määrin tasapainoisessa suhteessa ettei tarvitse viagroida mopon tehoilla tai huippunopeuksilla... :lol:
Pööville odottelee Erkan hallissa ja minä lapan täällä klapia pesään. Sais olla jo kesä... 8)
mara50

ViestiKirjoittaja Raimo K » Ma Tammi 18, 2016 5:11

Aika helpolla sait Deauvillen... mulla oli vaikeampaa.

Maaliskuussa 2013 tuli mieleen, että 650 täyttää kohta 10 vuotta ja kilometrejäkin oli mittarissa jo 89.342 ja kun olin ajatellut seiskasataseen joskus vaihtaa, että nyt alkaisi olla hetki, tiedossa oli sekin, että ilmeisesti Deauvillen valmistuskin on loppunut.

Nettimotoa selailin ja olihan jokunen Ville myynnissä, Raisiossa kävin yhtä katsomassa, mutta hintaa oli vähän liikaa. Bike Worldissakin taisi olla yksi, mutta Erkalla oli hinnaltaan sopivan oloinen. Sinne sitten autoilin yhtenä päivänä ja siellähän se Ville oli. Ja Erkka sanoi, että se on jo myyty. No eipä mittään, Erkka sanoi, että hakee muutaman viikon päästä pari lisää. OK, enpä hötkyillyt, vaan seurailin harvakseltaan Erkan sivuja (www.erkkakorpiahoracing.fi) ilmestyihän sinne Deauvillejä. Ajattelin, että eihän tässä kiirettä... ja niin, kävi, että myöhästyin: toinen Ville oli vielä tallissa, mutta myyty. Tässä kohtaa ilmeni myös, että kaikki lähiseudun myynnissä olleetkin oli myyty, myös se Raision kalliinpuoleinen.

Nyt sanoin Erkalle, että käypä vielä hakemassa ja varaa mulle yksi. Erkka sanoi, että kyllä yksi Saksan reissu tulee, hän käy yhteistyökumppanin 50-vuotispäivillä - ja voi hän pyöriäkin tuoda. Ja niinpä tuli taas 2 kpl Deauvilleä Saksasta ja yhden varasin (halvemman, tietysti), 21.966 ajettu 2006 malli. Tässä kohtaa ongelmaksi tuli, että aikaa oli kulunut ja 1) pyörä ei ollut vielä rekisterissä ja 2) laivaliput oli varattu 12.6. Saksan matkaa varten. Ja sitten kävi niin, että Saksan matka 3.716 km tuli tehtyä vanhalla Pollella - eikä siinä mitään, hyvinhän se pelasi, mutta nuo kilometrit alensivat vaihtohintaa :mrgreen:

No, tänä keväänä uudempikin Deauville täyttää 10 vuotta, mutta olen oppinut: mitä sitä hyvää vaihtamaan. Ei olisi tarvinnut edellistäkään vaihtaa, ei seiskasatanen niin paljon parempi ole - mutta on se tyylikkäämpi! :lol:
Raimo K

To live is to ride, to ride is to live!
Raimo K

ViestiKirjoittaja mara50 » Ma Tammi 18, 2016 5:52

Olipa Raimo K monen koukun takana tuo sun 7satasen hankinta. Loppu hyvin kaikki hyvin. Jos tuo Pööville alkaa istua mun persiiseen (kuten luulen ja uskon), niin enpä taida ihan heti vaihtaa. Tuo Can Am saa pysyä perheessä toistaiseksi, vaikka kahden pyörän loukku taas onkin. Onhan siinä rahaa kiinni, mutta toisaalta molemmat on ostettu halvalla, verrattuna uusien hintoihin. Eikä vakuutuksetkaan niin kamala kustannus ole, kun puoli vuotta seisonnassa ja molemmissa 70% bonukset. Tupakinpolton kun vielä sais lopetettua (lakko on just tekeillä, kuten jo vuosia...) niin vakuutukset ja osa bensoistakin olis ilmaiset...
mara50

ViestiKirjoittaja evil » Ma Tammi 18, 2016 10:25

Deauville on varsin kestävä peli, sitten kun alkaa olla parisataatuhatta mittarissa, niin alkaa tulla ongelmia, sähkösellaisia.
evil

ViestiKirjoittaja wx163ak » Ti Tammi 19, 2016 2:10

Kiitos mara50! Mielenkiintoista luettavaa :P

evil
...kun alkaa olla parisataatuhatta mittarissa, niin alkaa tulla ongelmia, sähkösellaisia

Eikö sähköviat tule enemmänkin iän myötä kuin kilometrien? Olen ainakin luullut, että niihin vaikuttaa enemmänkin aika, kosteus ja suola. Taitaa Deauville olla kuitenkin aika varma peli sähkövikojenkin suhteen.
wx163ak
Site Admin

ViestiKirjoittaja Raimo K » Ti Tammi 19, 2016 3:01

Englannin foorumissa oli heppu, joka oli ajanut 214.000 km - sanoi, että silloin alkoi tulla sähkö- ym. vikoja.
Raimo K

To live is to ride, to ride is to live!
Raimo K

Edellinen

Paluu Yleistä keskustelua