Vaimo pakotti.

Vapaata keskustelua aiheesta kuin aiheesta!

Vaimo pakotti.

ViestiKirjoittaja avari » Ma Joulu 01, 2014 8:21

Kuinka minusta tuli deuavillen omistaja. No viime kesänä olimme rakkaan kanssa Virossa auto lomalla, sattumalta yövyimme Pärnyssä mp-harrastajien suosimassa paikassa. Illan hämärtyessä kävelimme ja ihailimme naapuriston pyöriä ja vaimoni tokaisi, ton täytyy olla hulpeeta touhua....kato nyt samalaisia möhömahoja,vanhoja ukkoja niin kuin sinäkin. No loma ja ajelut jatku, asiasta ei enempiä puhuttu, vain kun moottoripyörä matkustajan kanssa tuli vastaan, niitähän tuli. Ennen kuin saavuimme kotiin oli mieleni vallannut mp-kuume. Kaksi viikkoa netissä. Omat haaveeni oli BMV, kartaani, matkamalli. Aivan liian isoja ekaksi moottoripyöräksi ajattelin, eikä yhtään kukkarolleni sopivaa. Epätoivon kasvaessa hairahduin katselemaan japsipyöriä, ei helvate antaa olla. Sattuma patisti mut jälleen nettimotoa tutkiskelemaan, Honda 500-1000ccm kartaani vm minimi 2000. Selailu tuotti 650 nt mikä tottumattoman silmään näyttää isolta matkapyörältä lähes kuin BMV ja ainaskin siinä on se kartaani, IRENE TUU KATOON! vaimoni ei heti lämmennyt, toihan on naarmuinen (kaatunut) ja lapissa.Joo joo mutta kun tohon kelpaisi Kymco vaihdossa (50ccm eli ei ihan pystymetästä lähetä) Ensin soittelin mp-purkaamot, löytyi kaikki kaksi katepallaa. Oli mitä tarvittiin, 3 vrk ja omistin kyseiset osat, saattoi alkaa armoton tinkaaminen. Viikon loppupuolella lastasin pakun kyytiin skootterin, keulakohti pohjoista. Kaupantekiäisiksi sain loppuunajetut renkaat jotka hyväksyin. Kolmen viikon aikana matkamittariin kertyi sateesta ja viimasta välittämättä 3000km(nyt mittarilukema 53500).Muutto kiireet ja rikkoontunut bensapumppu lopetti meidän kauden.
avari

Re: Vaimo pakotti.

ViestiKirjoittaja wx163ak » Ti Joulu 02, 2014 7:44

Oliko vaikea opetella ajamaan Deauvillellä, kun ymmärsin, että varsinaista moottoripyöräkokemusta ei ollut? Onhan 650 cc eri kuin 50 cc, hallintalaitteetkin eroaa ja painossa ja korkeudessakin on hitunen eroa. Hyvän valinnan teit, jos ei kaipaa isoja tehoja, mutta toimintavarmuus, hyvä ajettavuus ja ajomukavuus on etusijalla. :P
wx163ak
Site Admin

ViestiKirjoittaja Vempel-Ville » Ti Joulu 02, 2014 9:11

Morjens toveri Avari. Meitä on täällä Jyväskylän seudulla 3 keskenään tuttua teauvilleristiä ja ajellaan satunnaisilla kokoonpanoilla. Laita vaikka YVtä, niin vaihdetaan tietoja. Tulet mukaan. Minä olen aloittanut moottoripyöräilyn jo vuonna 1962, mutta välillä oli pitkä tauko. Ehkä 120 000 km on minullakin takana 2-pyöräisillä. Mopo ja kevari mukaan lukien. Olen ajellut myös emännän kanssa 2:lla eri moottoripyörällä ehkä parituhatta km. Mutta ei ole lähtenyt kyytiin sen jälkeen, kun kämmäsin -12 keväällä. Viikko sairaalassa ja vähän huonossa hapessa sen jälkeenkin. Mutta pyörällä oli KASKO ja sen Bike Forum korjasi uudenveroiseksi ellei paremmaksi. Taitaa löytyä tietoa noista vanhemmista viestiketjuista. Yhdessä ajelemisen aloitimme kesällä 1973 MZ ES 175:lla.
Molemmat on kotona vieläkin, niin MZetti kun emäntäkin.
Vempel-Ville

ViestiKirjoittaja avari » Ti Joulu 02, 2014 11:19

wx163ak kirjoitti:Oliko vaikea opetella ajamaan Deauvillellä, kun ymmärsin, että varsinaista moottoripyöräkokemusta ei ollut? Onhan 650 cc eri kuin 50 cc, hallintalaitteetkin eroaa ja painossa ja korkeudessakin on hitunen eroa. Hyvän valinnan teit, jos ei kaipaa isoja tehoja, mutta toimintavarmuus, hyvä ajettavuus ja ajomukavuus on etusijalla. :P

Mitä ajon opetteluun vastaisi. Kyllä ja ei, vaihteiden ja jarrujen käytön opettelu melko simppeli, mutta itse ajaminen kaikkien olettamusten ja luulojen kanssa oli ja on haastavaa, esim. eka kaupunki reissu Vaajakoskelta Jyväskylään päin moottoritie oikealle taittuva mutka, edessä täysperävaunu yhdistelmä ryhdyn ohitus puuhiin, nelosta pesään kaasua keholla kalistusoikealle pyörä aliohjautuu keskiviheriö reunakivineen lähenee, sieluni silmillä näen kuinka kohta pyörin viheriöllä tausta musiikiksi mielessä valikoituu sun luokses herra. Viimeinen rutistus nojaan enemmän oikealle suora avautuu, reunahiekat eturenkaan alla käännän kaasua melko pitkästi matkustin vasemman puoleisen reuna viivan ja viheriön välissä asfaltilla kuitenkin pysyen. Kotia tultua mietiskelin tilannetta koitin syyttää huonoja renkaita, mieltäni vaivasi se aliohjautumisen tunne... tyrkkäsin nettiin hakusanoiksi mp ajotekniikka, löysin ajo hanskassa ´norjalaisten motoristien kirjoittamat sivut. Noilla opeilla ryhdyin opetelemaa ajamista. Oma kroppa on myös oikkuillut ja tehnyt selväksi että mp ajaminen tarvitsee toisenlaista ajokuntoa kuin autolla ajo. Olekin aloittanut kuntoilun rakkaan pyöräni vaatimuksesta. Vempel-Villen kanssahan olemme kohdanneet kerran Vaajakosken ABC asemalla.
Viimeksi muokannut avari päivämäärä Ti Joulu 02, 2014 12:09, muokattu yhteensä 2 kertaa
avari

ViestiKirjoittaja avari » Ti Joulu 02, 2014 11:27

[quote="avari"][quote="wx163ak"]O

P.S Rouva on istunut kyydissä jo 500-600km. Ollut myös kiva etsiä yhdessä ajokamppeita,nyt suunniteltu kovasti ensikesän reissuja.
Viimeksi muokannut avari päivämäärä Ti Joulu 02, 2014 12:07, muokattu yhteensä 1 kerran
avari

ViestiKirjoittaja avari » Ti Joulu 02, 2014 11:40

[quote="avari"][quote="wx163ak"]O
avari

ViestiKirjoittaja evil » Ti Joulu 02, 2014 2:02

Kyllä sitä vanhemmallakin iällä MP:llä oppii ajamaan. Minulla ei koskaan nuoruudessani ollut edes mopoa, kaverin Zundapilla ajelin joskus kolmen kilometrin lenkin, siinä kokemus moottoroidusta kaksipyöräisestä. Olin enemmän fillariharrastaja, parikymppisenä tuli ensimmäinen kilpafillari ja niillä tuli ajeltua yli kolmekymmentä vuotta, kilometrimäärä varmaankin vuosien mittaan yli satatuhatta.
Vuonna 2007 sitten iski kuume ja ikää silloin jo 55 v. Ostin aluksi Piaggion 250 kuutioisen maxiskootterin. Sillä oli helppo kurvailla, ei tarvinnut käyttää kuin kaasua ja jarruja, jotka pelasivat niin etu- kuin takajarrukin käsikahvoista. No nälkä kasvoi ja MP11-näyttelyssä ja siellä oli seiskasatanen Deauville näytillä. Annoin esittelijälle puhelinnumeroni ja hän parin päivän päästä teki tuosta esittelypyörästä vaihtotarjouksen, jota ei sitten voinut hylätä.
Ajelin saman vuoden huhtikuussa Vantaalle Piaggiolla ja sitten tuupattiin Deuville pihalle. Oli siinä pulssi korkella ja kämmenet hiessä, kun ensi kertaa hyppäsin varsinaisen moottoripyörän sarviin ja matka kohti Urjalaa alkoi. Kello oli noin klo 15.30, kun Tuupakasta lähdin, joten alkoi olla ruuhkaliikenettä. No kaverini, vannoutunut Honda-mies oli koko matkan turvanani, hän ajoi edellä ja minä perässä. Kotiin pääsin ehjin nahoin. Ensimmäinen kesä meni kyllä opeteleessa ja nyt vasta, neljännellä ajokaudella on mennyt ajaminen lopullisesti "takaraivoon" , on siis tottunut vaihteiden ja jarrujen käyttöön. Että kyllä sen MP:n hallinan oppii vanhanakin. Voihan sitä jotain lyhyitä kursseja käydä, mutta ei sitä hallintaa kyllä opi muuta kuin ajamalla.
evil

ViestiKirjoittaja Vempel-Ville » Ti Joulu 02, 2014 5:53

Nuo tehot nyt ovat vähän suhteellinen käsite. Mulla oli kevarissa 2,2 hv ja ajoin melkein 13000 km, sitten se varastettiin. MZ ES 175 on 14 hv ja 250 16 hv. Ja hyvin kulki. Olen viljellyt maata 65:llä hevosvoimalla 46 vuotta. Samat on mun Deauvillessä. 115 hv pitkänokkapetterillä olen ajanut tukkeja. Tosiasiassa täytyy olla hyvä auto, joka Deauvillen haastaa tuolla suomalaisilla teillä. Vähin tullut kokeiltua. Kun teho riittää pitämään paikkansa liikennevirrassa, ja kohtuudella ohituksiin, se on silloin hyvä. Mihin järkiajoon tarvitaan esim. hajapusan lähes kahtasataa hevosvoimaa? Mulla on jo koossa moottoripyörällä 3 ylinopeusakkoa, jos tas tuoteauvillella 2. Eli siis nopeus riittää liiankin hyvin. 400 kilsaa tankillisella noin 4,5 litran kulutuksella on ihan OK: Jotkut taiturit pääsee alle 4, mutta kai minä olen sitten niin lihava, etten pääse. Sen pitäisi kulkee kirjan mukaan 180 ja sen se myös kulkee. Sitten heittää rajoittimen päälle.
Ja ajaminen ei enään ole hauskaa. Onkos sulla "Avari" ohjekirta, jos ei mulla pitäisi olla koneella, ja se kulkee ilmaiseksi sähköpostilla, jos osaan sen lähettää.

Niin, että läöhdetäänkös me sinne Vaajakosken Uimahallin kuntosalille?
Vempel-Ville

ViestiKirjoittaja Vempel-Ville » Ti Joulu 02, 2014 6:02

Kunhan te nyt ensin tulette vanhoiksi. Siihen kuluu vielä monta kuunkiertoa. Katsokaapas ajokauden aikan vaikka huoltoasemalla, kun tulee oikein hienoja pyöriä, niin kuskit on ihan oikeasti harmaatukkaisa vanhoja ukkoja. Melkein tekisi mieleni yleistää, että mitä hienompi pyörä, sitä vanhempi kuski.
Vempel-Ville

ViestiKirjoittaja Raimo K » Ti Joulu 02, 2014 11:16

Joo, itse aloitin 52 v. iässä - ilman aikaisempaa kokemusta. Olihan siinä opettelemista, mutta parin kesän jälkeen alkoi sujua.

Aloittelin muuten Moto Guzzi Floridalla, 650 ccm ja noin 50 heppaa. Samaan aikaan oli autona Opel Corsa Diesel, myös 50 heppaa, mutta tuli silläkin 288.000 km ajettua. Guzzi ei muuten jaksanut jyrkähkössä ylämäessä kiihdyttää tämän painoista, seuraava oli Nevada 750 ccm, jossa oli 48 heppaa, mutta sen verran enemmän vääntöä, että jaksoi mäet. Mukava pyörä, mutta meni lunastukseen: peurakolari. Sitten oli 1000-kuutioinen California, mutta se oli vanha ja väsynyt, kyllästyin alituisiin sähkövikoihin.

650-kuutioisella Deauvillellä tuli sitten 91708 km ajettua, 10 vuotta tuli mittariin, viime vuonna vaihdoin 700-kuutioiseen, sillä ajettu nyt 18291 km - hyvä pyörä!
Raimo K

To live is to ride, to ride is to live!
Raimo K

ViestiKirjoittaja avari » Ke Joulu 03, 2014 1:52

Onko kukaan lukenut aiemmin mainitsemaani motoristi opusta? Ajo Hanskassa. Löytyy bdf versio netistä. Mitä mieltä olette kyseisestä tekstistä? Silkkaa asiaa vai kampeaako metsään?
avari

ViestiKirjoittaja Vempel-Ville » Ke Joulu 03, 2014 4:55

On tullut luettua jo vuosia sitten. Se on mulla koneella. En edes muista, mistä sain siihen vihjeen/linkin. Olen lähettänyt sitä tutuille motoristeille opiksi ja ojennukseksi. Kyllä se minusta aika lailla asiaa on. Mutta ainahan pitää lukea pikkuisen varauksella ja päätellä miten toimia. Alfamerilläkin on joku kirja, nimi taitaa olla Ajamisen nautinto.. HYvä opus sekin. Molemmat on luettu. No olenko viisatuntu ja miten paljon, sanokaapas se.
Vempel-Ville

ViestiKirjoittaja wx163ak » Ke Joulu 03, 2014 5:24

Ajelin nuorempana eli siis 16 - 18 vuotiaana 20 tkm satapiikeillä ja muutamaan otteeseen isommilla. Sen jälkeen harvakseltaan kokeilin toisten pyöriä. Taukoa oli kokonaan ehkä 15 vuotta, kunnes innostuin ja ostin Deauvillen 2008. Hieman jännitti lähteä niin isolla pyörällä Bikewordin pihasta Juhannuksen aatonaattona Kehä 1:lle iltapäiväruuhkaan. Helppo ajaa alusta alkaen vaikka vaihteiden vaihtaminen olikin kankeaa (ensimmäiset tuhat kilometriä). Muuten meni hyvin matka kotiin 10 km vaikka joku pappa meinasi pikkufiiatillaan kiilata nurin :shock: , mutta jarrukahva ja jarrupoljin löytyivät saman tien. Opettelin rauhassa tuhannen kilometriä Deauville tavoille ennen kuin otin vaimon ensimmäistä kertaa kyytiin vaikka hän olisi halunnut kyytiin jo aikaisemmin.

Ajo Hanskassa on ihan hyödyllistä luettavaa. Minulla on PowerPointina Liikenneturvan Motoristin peruskurssi. Kannattaa ehkä kahlata myös se läpi. :P Suosittelen myös käymään EAK:n (Ennakoivan ajon kurssi), jollei ole jo käynyt. Opettavat monenlaista hyödyllistä pyörän käsittelystä vaikka en kaikkea oppinutkaan :oops: Pitäisiköhän mennä keväällä kertaamaan.
wx163ak
Site Admin

ViestiKirjoittaja avari » Ke Joulu 03, 2014 6:04

Jep. Noin se meni jarrujen ja kytkin/vaihteminen osalta. Vaimokin pääsi kyytiin 1000km jälkeen. Katteitten ja renkaitten kanssa en hoppuillut, koska ajokautta oli vähän jäljellä. Niillä renkaitten jämillä tuli harjoiteltua jarrutuksia, melko rohkeasti. Takakumi nousi maasta useamman kerran. Uusia renkaita tuskin olis hennonut niin rumasti käsitellä.( suljettu alue)
avari

ViestiKirjoittaja avari » Ma Kesä 29, 2015 10:09

No huomenna strttaa Avari rouvan pakottamana ekalle pisemmälle mp-reissulle, Viro,Latvia,Liettua suuntana. Matkasuunitelmamme on tulla joskus takaisin. 8)
avari

Seuraava

Paluu Yleistä keskustelua