Kypärä

Vapaata keskustelua aiheesta kuin aiheesta!

Kypärä

ViestiKirjoittaja Nevica » Ke Elo 15, 2012 8:06

Kokeilin tänään Nolan 103 avattavaa kypärää. Ei toiminut. Paljon äänekkäämpi, kuin 5 vuotta vanha HJC kypärä.
Onko kokemuksia, mikä kypärä on hiljainen "villellä" ajettaessa?

Aurinkovisiirisysteemi oli kylläkin tosi hyvä.

Olen noin 175 "pätkä" ja pleksi on hiukan korkeampi kuin alkuperäinen.
Olen laittanut pyörään myös siirto- ja korokepalat tangolle.

Ensi vuonna pitäisi "potta" vaihtaa...

Vinkeistä kiitos jo etukäteen.
Nevica

Re: Kypärä

ViestiKirjoittaja mikkokui » Ke Elo 15, 2012 8:41

Nevica kirjoitti:Kokeilin tänään Nolan 103 avattavaa kypärää. Ei toiminut. Paljon äänekkäämpi, kuin 5 vuotta vanha HJC kypärä.
Onko kokemuksia, mikä kypärä on hiljainen "villellä" ajettaessa?

Aurinkovisiirisysteemi oli kylläkin tosi hyvä.

Olen noin 175 "pätkä" ja pleksi on hiukan korkeampi kuin alkuperäinen.
Olen laittanut pyörään myös siirto- ja korokepalat tangolle.

Ensi vuonna pitäisi "potta" vaihtaa...

Vinkeistä kiitos jo etukäteen.

N 103 ollut jo 3 v ja olen ollut tyytyväinen :!: Kuuluu moottorin "suhina" korkealla matkapleksillä (pituus 173 cm)
Onko HJC umpi/ avattava ?
Tosi pitkään kun ajelee,tosimotoristi laittaa tulpat ennen kypärän vaihtaa ns hiljasemmaksi 8)
Ja avattavat ovat lähes aina äänekkäämpiä,vaikka olis Suubertti :lol:
mikkokui

ViestiKirjoittaja Jukka R » Ke Elo 15, 2012 9:03

Kokeilin useita erilaisia kypärä/korvatulppa yhdistelmiä ja ei vaan hiljentynyt millään riittävästi (minun mielestä). Vasta pleksin korotus auttoi minulla oikeasti. Tänäänkin kävin Helsingistä Turussa työasioilla ja oli mukava ajella vaikka matkaan lähdin avopotalla. Umpikypäränä minulla on Arain Chaser ja toistaiseksi on minun korvaani ollut hiljaisin malli.:!:

Suuberttia ja Nolania kehuvatten myös.. :?: :?: :idea:
Jukka R

ViestiKirjoittaja evil » Ke Elo 15, 2012 9:16

Pleksi aiheuttaa pyörteet ja se on suurin melun aiheuttaja. Itselläni avattava Schuberth C3, kohtuulisen hiljainen, mutta eivät korvatulpat kuitenkaan ole pahitteeksi
evil

kypärästä vielä

ViestiKirjoittaja Nevica » To Elo 16, 2012 8:36

Omani on siis HJC umpikypärä. Olen ajellut ko. kypärä päässä jo 5 kesää :D .
Ääntähän sekin pitää, mutta Nolanin äänet oli "kirkkaammat" ja selkeämmin erottuvat.
Lisäksi moottorin äänet tuli selkeämmin esiin, kuin HJC:llä. Ilmeisesti aikoinaan hankittu sattui olemaan hyvä malli.
En ole käyttänyt korvatulppia ja hyvin on pärjännyt pitemmätkin reissut.
Nevica

ViestiKirjoittaja HiTec » To Elo 16, 2012 8:49

Ehdottomasti täältä yksi ääni Schuberthin avattavalle! :D Erittäin kestävä, mukava ja hiljainen kypärä, eikä varmasti turvallisuudessakaan sieltä heikoimmasta päästä. Kirpasee toki ostaessa, mutta turvallisuus & mukavuus ei tässä(kään?) tapauksessa vain tule halvalla. Itsellä on -00 hankittu Concept (siis ikäänkuin C1 ja nyt taitaa olla myynnissä jo C3) ja vieläkin ajaa asiansa moitteetta. "Tuulilasin" vain kun uusii muutaman vuoden välein, niin mihinkäs se siitä. Varmasti on ruukku jo muotoutunut kohilleen = istuu kuin hansikas 8)
HiTec

ViestiKirjoittaja Vempel-Ville » To Elo 16, 2012 6:43

Minä keväällä testasin käytännössä tuota HJCn kypärää pamauttamalla se asfalttiin oikein kunnolla ja oma pää sisässä. Se kesti sen ja vakuutusyhtiö korvasi siitä 70 %. En ole uskaltanut sitää enään käyttää. Toinen etuikkuna mullakin oli siinä menossa. Niin ja humeetikoppa kesti sen tällin myös, vaikka vähän aikaa taisin mettiäisiä kuunnellakkin.
Vempel-Ville

ViestiKirjoittaja jukka71 » Pe Elo 17, 2012 5:54

Olen 185cm ja mulla avattava Nolanin N104 ja vakiopleksi 2006 deauvillessä korkeimmassa asennossa. Käytän AINA korvatulppia.

Mulla oli aiemmin avattava Schuberth C3 ja vm. 2007 BMW R1200GS vakiolasilla, tämä yhdistelmä oli tosi äänekäs! :cry:

Mutta olen siis tyytyväinen nykyiseen yhdistelmään. Deauvillen tuulilasikin on paljon parempi kuin R1200GS:n vastaava.
jukka71

ViestiKirjoittaja HiTec » La Elo 18, 2012 7:55

Pleksillä on kypärän hiljaisuuteen aika huisi vaikutus. Karmeimmillaan se ohjaa ilmavirran just ruukkuun => paukuttaa ja ravistaa kypärässä todella julmasti :( Itselleni tuo pleksin on osoittanut että liian pieni ei ohjaa sitä ilmaa riittävästi rinnasta pois, liian suuri taasen muodostaa aivan valtavan purjeen jota vastaa pitäisi mopolla painaa menox. Eli se optimaalinen onkin niin iso että se ohjaa ilmaa pois rinnasta ettei vauhdissa tartte kahvoissa roikkua, mutta toisaalta pleksi on niin pieni että kypärä on puhtaassa, pleksittömässä ilmavirrassa. Näin kypäräkin on hiljaisimmillaan, mutta juu, kaikenmaailman öttiäiset ja sade kyllä tulee sitten ihan suoraan päin näköä, joka mielestäni on kuitenkin aika pieni paha 8)
HiTec

ViestiKirjoittaja evil » La Elo 18, 2012 8:57

Kun pleksi on alimassa asennossa ja nostan ehkä 10-15 senttiä päätä, niin kypärmelu alenee olennaisesti, siis tuo jumaton pyörre sen melun aiheuttaa. Taas mitä korkemmalle pleksin nostaa, sen isompi on "purje" eli ilmanvastus nousee.
evil

kypärä vs. pleksi

ViestiKirjoittaja Nevica » Ti Elo 21, 2012 12:28

Kokeilin sitä Nolania vielä siten, että noin 90 km/h vauhdissa
nousin jalkatappien päälle ja johan hiljeni 8)

Eli pyörässä oleva pleksi on liian korkea, siinä on vielä sellainen
säädettävä pikkuosa yläosassaan jota voi säätää 6 eri asentoon.

Kokeilin matkan aikana, niin se suurin määrä tuulta tulee pleksin ja
tämän säätöosan välistä :idea:

Pitänee kokeilla ilman lisäosaa ja jos ei muu auta, ottaa vanha
alkuperäinen pienempi pleksi käyttöön.... :wink:
Nevica

Paluu Yleistä keskustelua